Du äger inte din viktigaste tillgång – ditt reputation

Per Frykman

“There are many types of currency in Silicon Valley. Money, talent and media attention all matter but by far the most important asset you can build is your reputation.”
The Gigster Blog

Detta gäller för alla branscher, organisationer och företag och det gäller framför allt för dig som professionell individ. Det är också något som framgångsrika affärsmän har förstått.

Richard Branson, VD för Virgin, säger i en TV-intervju:
”Your brand or your name is simply your reputation, you have to fight to protect it as it means everything. Nothing is more important – it’s your most valuable and highly valued possession”

Warren Buffett, en av USA:s mest framgångsrika affärsmän, säger:
”We can afford to loose money, even a lot of money, but we can’t afford to loose a shred of our reputation. It takes many years to build your reputation but it can be destroyed in a matter of hours. If you think about that you will do things differently.”

Något spännande väntar runt hörnet.
Det ligger något väldigt spännande och avgörande och väntar runt hörnet, en till stora delar outnyttjad resurs för dig som individ. Jag arbetar ständigt med att lista upp de nyckelfaktorer som skapar framgång och samtidigt formar en individs reputation. Jag ser minst ett 25-tal faktorer, men det jag också noterar är att vi egentligen bara utvecklar och marknadsför två av dessa, nämligen vår expertis och erfarenhet.

Hur viktigt detta än är så pekar forskning på att det är något helt annat som avgör. Det behövs något som omvandlar detta till handling, till ett framgångsrikt resultat – en perfekt mix av expertis, erfarenhet, talanger, personlig styrka, ambition och unika kvaliteter. Allt detta sammanstrålar på ett ställe, nämligen i ditt reputation – här kan du få det presenterat på ett trovärdigt sätt.

communicate-2028004_1280

Vi äger inte vårt reputation, det uppstår ständigt i betraktarnas ögon. Men, vi kan vi naturligtvis göra mycket för att påverka och ta kontroll över det.

▶︎ Ta reda på hur det ser ut. Ditt reputation byggs av din expertis, dina erfarenheter, unika kvaliteter, styrkor och buggar (svagheter). Det är etthundra procent av din kompetens och självklart så är det exklusivt bästa startläget att ta reda på hur det ser ut i nuläget och expandera det därifrån. Du får gärna kontakta mig om du undrar hur vi arbetar med detta.

▶︎ Inse att reputation är ett mindset. Insikten att allt du gör påverkar ditt reputation är viktig. Då kan du inför varje viktigt val som du gör fundera på hur de olika alternativen påverkar ditt reputation. Att expandera det handlar om att se dina styrkor som ditt huvudsakliga utvecklingsområde och våga bli riktigt bra inom ett område.

▶︎ Ett mind-shift från historia till framtid. Jag möter många som inte har några problem med att beskriva vad man gjort tidigare, men när jag frågar vad man kan förvänta sig av dem kommande år, då uppstår av någon anledning en stor tveksamhet. Ditt reputation skapar dessa förväntningarna kring vad du kan åstadkomma härnäst och hur du kommer att göra det. Detta är långt viktigare än din historia eftersom det är på detta du anlitas – inte vad du gjorde för tre eller fem år sedan. Det är dags att tänka om.

▶︎ Släpp loss din Beta version. Många appar på våra smartphones släpps i Beta versioner och uppdateras sedan ständigt med prestandaförbättringar och eliminering av buggar. På samma sätt så kan du släppa loss beta versionen av dig själv och ha modet att testa nya vägar och sedan arbeta med ständiga uppdateringar. Du kommer att inse att du har upplevda buggar, några som du kan leva med och andra som du kan sätta på din att-sluta-göra-lista för att arbeta bort över tid.

Jag har de senaste åren arbetet med mer än 1000 konsulter, entreprenörer, ledare och anställda i flera länder för att analysera och utveckla deras reputation. Det som kanske förvånat mig är att en yrkeskategori saknas och det är politiker trots att reputation och förtroende är helt avgörande.
Detta skapar i sig en mängd spännande möjligheter.

Profilbild

Per Frykman,
Reputation Adviser 

Your Professional Reputation YPR AB

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *