Bloggare gör skillnad på många sätt

Läkarmissionen

Läkarmissionen

Förra helgen var jag på Better Bloggers konferens BBCON – Sveriges största bloggkonferens med fokus på kunskap och utveckling. Under en heldag fick jag inspiration och konkreta tips och verktyg från några av Sveriges mest framgångsrika bloggare. På plats fanns bland andra Clara Lidström, Sandra Beijer och många andra som gjort bloggandet till sitt yrke.

Ett par veckor tidigare var jag på en föreläsning med Isabella Löwengrip, som ju också blivit känd via sin blogg. Hon berättade om hur hennes företag Löwengrip Care & Colour säljer en deodorant var fjärde minut och omsätter 24 miljoner kronor.

Det finns helt enkelt ingen tvekan om att bloggar är big business och som projektledare för vår morsdagskampanj har jag verkligen märkt hur stor skillnad det gör när bloggare berättar om oss.

Läkarmissionens morsdagskampanj handlar om att försöka få människor att köpa en förlossning i morsdagspresent. 2014 sålde vi 900 förlossningar och det är ett bra resultat. Men vi ville såklart förbättra det.
2015 satsade vi större på sociala medier och kontakter med bloggare för att försöka få fler att berätta om kampanjen. Det lyckades över förväntan och medförde att vi ökade resultatet till 3500 förlossningar.
I år utgick vi från samma koncept och lyckades dubbla resultatet från rekordåret. Genom årets kampanj kommer alltså ca 7000 kvinnor få en säker förlossning på sjukhus. Sju tusen! Det motsvarar ungefär 200 röda SL-bussar där det sitter en gravid kvinna på varje säte.

Hanna bild

Bloggare gör skillnad på många sätt. Och den här gången hjälpte de till att rädda liv.

/ Hanna Rosell, digital kommunikatör Läkarmissionen

lm_logo_1200x630

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *