Politisk makeover

Fredrik Ruuda profilbild
Fredrik Ruuda

Vad hände med Bondeförbundet, Vänsterpartiet Kommunisterna och Högerpartiet? Har dom upphört? Saknades plötsligt väljare eller frågor som dessa partier var relevanta kring?

Vi måste nog ta ett par paralleller för att förstå detta, eller åtminstone förstå vad det handlar om.
Inom bilvärlden är det vanligt att tillverkare försöker undvika att kunderna tappar intresse för bilmärket genom att ungefär vart tredje år förändra utseendet på bilen. Vi luras att tro att det är en ny bil genom att utseendet är förändrat utvändigt och invändigt. Rent tekniskt så är det förmodligen fortfarande beprövad och pålitlig teknik som tillverkaren ser är tillräckligt bra för marknadens behov. Med andra ord; Vi som kunder tycker att det känns mycket bättre att utseendet är förändrat.
Samma sak händer när någon vill sälja sitt 40 år gamla hus. Då målar man om, byter gardiner, piffar upp med lite blommor och doftljus och ger plötsligt de potentiella kunderna på visningen en helt annan bild; Ljust och fräscht! Hurra! Det är dock fortfarande samma gamla hus med eluppvärmning, fönster av tveksam kvalitet och avloppsrör som börjar gå sönder.

Så tillbaka till min fråga; Vad hände med de partier som jag nämnde i början?
Jag tror faktiskt att dom finns kvar. Någon eller några personer inom partierna tyckte sig se att marknaden började svika. Varumärket stod sig inte lika starkt och det var inte längre så ”Ljust och fräscht” att kalla sig bonde, kommunist eller höger. Panik uppstod. Men mitt i paniken så tog plötsligt varumärkesstrategen, reklammakaren och försäljaren plats i rummet. Hur kan vi återfå fräschören kring vårt parti? Hur kan vi få väljarna, som mer och mer tänker kortsiktigt, att vilja förändra världen i linje med våra grundtankar? Det enkla svaret är; Ny förpackning, samma innehåll.

Partierna finns fortfarande kvar idag, och det är enligt mig samma grundtankar som vägleder dom idag som för 60 år sedan.
Bondeförbundet heter idag Centerpartiet, Vänsterpartiet Kommunisterna heter Vänsterpartiet och Högerpartiet heter Moderata Samlingspartiet. (Jo, dom heter det. Nya Moderaterna är ett varumärke.) Det dom har gjort är dock tänkvärt då det påvisar att vi väljare uppenbarligen påverkas mer av det yttre, retorik och påpekande om hur förkastliga motståndarna är snarare än att förtydliga de egentliga budskapen och grundtankarna.

Det är ärligare och viktigare att vi för en politisk dialog där vi inom ramen för partierna uttrycker vad partiet vill. Då kan VÄLJARNA själva få VÄLJA hur landet ska styras. Låter inte det bättre?! Då vet vi vad vi röstar på.

Nej, nu ska jag klippa mig och köpa lite nya kläder. Då kanske min omgivning tror att jag förändrats…

 

600_composite_11-11-13_0

 

 

Kommentar

  1. Bra reflektion. Verksamheter som inte vårdar sitt varumärke bör betraktas med skepsis.
    Nåväl, både du och jag kommer från en verksamhet där man ofta döpte om den nakne kejsaren till nya namn i hopp att få oss tro att han inte bara var naken utan dessutom välklädd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *